بن يحي دليلةبن رزقية مريمإشراف الدكتور : ستي سيد أحمد2024-12-042024-12-042023http://dspace.cuillizi.dz/handle/123456789/158الكلمات المفتاحية: تسويق بالعلاقات، ثقة، إلتزام، إتصال، معالجة الشكاوى، كفاءة، انحدار خطي متعدد. Keywords: Relationship marketing, trust, commitment, communication, complaint handling, efficiency, multiple linear regression.الملخص سعت هذه الدراسة إلى تحديد أثر التسويق بالعلاقات بأبعاده الخمسة المتمثلة في (الثقة، الإلتزام، الإتصال، معالجة الشكاوى، الكفاءة) في تحقيق رضا الزبون وولاءه لدى عينة من زبائن مؤسسة موبيليس بولاية إليزي، ولتحقيق هذا الهدف تم توزيع إستبانة الدراسة على عينة مكونة من 111 زبون وقد تمت معالجته بواسطة برنامج (SPSS V .27) وتم إختبار نموذج الدراسة وفرضياته بواسطة نموذج الإنحدار الخطي المتعدد. خلصت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود أثر موجب ذو دلالة إحصائية لأبعاد التسويق بالعلاقات: الثقة، الإلتزام، الإتصال، معالجة الشكاوى، الكفاءة في تحقيق رضا الزبون وولاءه للمؤسسة محل الدراسة. Abstract This study aimed to assess the impact of relationship marketing focusing on its five dimensions (trust, commitment, communication, complaint handling, and efficiency) on customer satisfaction and loyalty among a sample of Mobilis customers in the province of Illizi. A questionnaire survey was conducted among 111 customers, and the collected data were analyzed using SPSS V.27 software. The study employed a multiple linear regression model to test its hypotheses. The findings of the study revealed several significant results. Firstly, the relationship marketing dimensions of trust, commitment, communication, complaint handling, and efficiency were found to have a positive and statistically significant impact on customer satisfaction and loyalty toward the studied organization.otherأثر أبعاد التسويق بالعلاقات في تحقيق رضا الزبون وولاءهدراسة تطبيقية على عينة من زبائن متعامل الهاتف النقال لمؤسسة موبيليس لولاية إيليزيThesis