Doctoral theses
Permanent URI for this collection
أطروحات دكتوراه
Browse
Browsing Doctoral theses by Author "محمادي حمزة"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item تحت إشراف الدكتور : عبد الله بن الضب(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2025-11-24) محمادي حمزةهدفت هذه الدراسة الى تحديد دور التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية في النهوض بمهنتي المحاسبة والتدقيق على ضوء المعايير الدولية للتعليم المحاسبي، من وجهة نظر الأكاديميين الممارسين لمهنتي المحاسبة والتدقيق في الجزائر، ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء استبانة وتوزيعها على 132 فردا من مجتمع الدراسة، ليتم استخدام البرنامج الإحصائي SPSSفي تحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة. وقد خلصت هذه الدراسة الى عدة نتائج أهمها وجود مستوى مرتفع للتعليم المحاسبي على ضوء المعايير الدولية للتعليم المحاسبي من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، بالإضافة الى وجود أثر موجب ذو دلالة إحصائية للتعليم المحاسبي بأبعاده (الكفاءة الفنية، المهارات المهنية، القيم الأخلاق والمواقف المهنية) في النهوض بمهنتي المحاسبة والتدقيق. كما اقترحت الدراسة ضرورة الإسراع في تبني المعايير الدولية لتعليم المحاسبي في برامج التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية، تعزيز التعاون بين الجامعات والهيئات المهنية المسؤولة عن تنظيم مهنتي المحاسبة والتدقيق لضمان تكامل مناهج التعليم المحاسبي مع متطلبات مهنتي المحاسبة والتدقيق. Abstract This study aimed to determine the role of accounting education in Algerian universities in advancing the accounting and auditing professions in light of International Education Standards (IES), from the perspective of academics practicing accounting and auditing professions in Algeria. To achieve the study's objective, a questionnaire was developed and distributed to 132 individuals from the study population, and the SPSS statistical software was used to analyze the data and test the study hypotheses. The study concluded with several findings, the most important of which is the existence of a high level of accounting education in light of International Education Standards from the perspective of the study sample members. Additionally, there is a positive statistically significant effect of accounting education with its dimensions (technical competence, professional skills, ethical values and professional attitudes) on advancing the accounting and auditing professions. The study also suggested the necessity of accelerating the adoption of International Education Standards for accounting education in accounting education programs in Algerian universities, and enhancing cooperation between universities and professional bodies responsible for regulating the accounting and auditing professions to ensure the integration of accounting education curricula with the requirements of the accounting and auditing professions.