Institute of Economic Sciences, Commerce and Management Sciences
Permanent URI for this community
معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير
Browse
Browsing Institute of Economic Sciences, Commerce and Management Sciences by Author "اشراف الدكتور :فاروق عريشة"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item أثر إستراتيجيات إدارة الموارد البشرية في التمكين الإداري(المركز الجامعي ايليزي -معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2022) حمادة حمزة; اشراف الدكتور :فاروق عريشةالملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أثر استراتيجيات إدارة الموارد البشرية بأبعادها الخمسة المتمثلة في (الاستقطاب، التوظيف، التدريب والتطوير، تقييم الأداء، التعويضات) على التمكين الإداري لدى موظفي مديرية الإدارة المحلية لولاية إيليزي، ولتحقيق هذا الهدف تم توزيع استبانة الدراسة على عينة مكونة من 60 موظف وقد تمت معالجته باستخدام برنامج (SPSS V.26) وتم اختبار نموذج الدراسة وفرضياته بواسطة نموذج الانحدار الخطي المتعدد. خلصت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود أثر موجب ذو دلالة إحصائية لاستراتيجيتي التوظيف والتعويضات في التمكين الإداري، بينما لا يوجد أثر موجب ذو دلالة إحصائية للاستراتيجيات الثلاث (الاستقطاب، التدريب والتطوير، تقييم الأداء) على التمكين الإداري في المؤسسة قيد الدراسة. Abstract: This study aims to determine the impact of Human Resources Management strategies in its five dimensions represented in (attraction, training and development, employment, performance evaluation, compensations) on the administrative empowerment of the local administration department staff in Illizi state, to achieve this goal, the study questionnaire was distributed to a sample of 60 employees, which was processed by the (SPSS V.26) program, and the study model and its hypotheses were tested using a multiple linear regression model. The study concluded several results, the most important is the existence of a positive statistically significant impact of the strategic of employment and the strategic of compensations on the administrative empowerment, while there is no positive statistically significant impact of the three (attraction, training and development, performance evaluation) on the administrative empowerment in the institution under study.