(دراسة امبريقية لعينة من مستخدمي علامة سامسونج (SAMSUNG) بالجزائر -إليزي-)
Loading...
Date
2024
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير
Abstract
الملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى تحديد محددات ولاء الزبون بأبعاده الخمسة المتمثلة في (القيمة المدركة، التسويق المباشر، البيع الشخصي، رضا الزبون، العلاقات العامة) في تحقيق ولاء الزبون لدى عينة من زبائن العلامة التجارية سامسونغ بولاية إليزي، ولتحقيق هذا الهدف تم توزيع استبانة الدراسة على عينة مكونة من 90 زبون وقد تمت معالجتها بواسطة برنامج (SPSS V .26) وتم اختبار نموذج الدراسة وفرضياته بواسطة نموذج الانحدار الخطي المتعدد.
خلصت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية لمحددات ولاء الزبون بأبعاده المتمثلة في (القيمة المدركة, التسويق المباشر, البيع الشخصي, رضا الزبون, العلاقات العامة) في تحديد ولاء الزبون للعلامة التجارية سامسونغ.
Abstract
This study aims to determine the determinants of customer loyalty with its five dimensions of (perceived value, direct marketing, personal selling, customer satisfaction, public relations) in achieving customer loyalty among a sample of Samsung brand customers in the state of Illizi. To achieve this goal, the study questionnaire was distributed to A sample of 90 clients was processed using SPSS V.26, and the study model and its hypotheses were tested using a multiple linear regression model.
The study concluded several results, the most important of which is the existence of a positive, statistically significant relationship to the determinants of customer loyalty with its dimensions represented by (perceived value, direct marketing, personal selling, customer satisfaction, public relations) in determining customer loyalty to the Samsung brand
Description
الكلمات المفتاحية: محددات ولاء الزبون, القيمة المدركة, التسويق المباشر, البيع الشخصي, رضا الزبون, العلاقات العامة.
Key words : Determinants of customer loyalty, perceived value, direct marketing, personal selling, customer satisfaction, public relations.