Management
Permanent URI for this collection
إدارة الأعمال
Browse
Browsing Management by Author "اشراف الدكتور :شين خثير"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item أثر عناصر المزيج التسويقي السياحي على تنمية علامة المدينة دراسة آراء عينة من السياح حول علامة مدينة جانت(المركز الجامعي المقاوم الشيخ آمود بن مختار -إيليزي (الجزائر) معهد العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير, 2023) فاطمة بن حبيرش; اشراف الدكتور :شين خثيرملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة أثر عناصر المزيج التسويقي السياحي (8p) على علامة مدينة جانت، من خلال التعرف على آراء السياح اتجاه المدينة، ومن أجل التوصل لأفضل نتائج وتحقيق هذا الهدف تم الاعتماد على أداة الاستبيان لجمع البيانات حول عناصر المزيج التسويقي السياحي (8p) والمتمثلة في (الخدمة، السعر، الترويج، التوزيع، العناصر المادية، الأفراد، العمليات، الوعد)، وكذلك علامة المدينة. ومن أجل إبراز العلاقة بين متغيرات الدراسة من خلال مجتمع الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي والتحليلي حيث شمل مجتمع الدراسة عينة متكونة من 82 سائح (منها 62 قابل للمعالجة الإحصائية) والتي وزعت على عدد من سياح وكالة TOUAREG بمدينة جانت، ومن أجل تحليل الإجابات تم استخدام نموذج الانحدار الخطي البسيط بواسطة برنامج (SPSS-V26)، وقد توصلت الدراسة إلى مساهمة عناصر المزيج التسويقي السياحي (8p) إيجابا على علامة مدينة جانت، ومن النتائج التي تحصلنا عليها بواسطة برنامج (SPSS-V26) أن كافة الفرضيات مقبولة باستثناء الفرضيات (H2 ،H3 ،H7) تم رفضها والتي مفادها (يساهم بعد السعر السياحي إيجابا في تنمية علامة مدينة جانت، يساهم بعد الترويج السياحي إيجابا في تنمية علامة مدينة جانت، يساهم بعد العمليات السياحية إيجابا في تنمية علامة مدينة جانت). Abstract: The current study aims to determine the impact of to the elements of the tourism marketing mix on the evaluation of the city of Djanet, by exploring the opinions of tourists towards the city. To achieve the best results and fulfil this objective, a questionnaire was utilized as a data collection tool regarding the elements of the tourism marketing mix, including service, Price, Promotion, Distribution, Physicalelement, People, Processes, and Promise, as well as the city’s brand. To highlight the relationship between the study variables within the study population, a descriptive and analytical methodology was adopted. The study population consisted of a sample of 82 tourists (of which 62 were statistically process able), distributed among a number of tourists from the TOUAREG agency in Djanet. To analyse the responses, a simple linear regression model was employed using a specific software program. The study found that the elements of the tourism marketing mix positively contribute to the evaluation of the evaluation of the city of Djanet. Among the results obtained by the (SPSS-V26) program is that all the hypotheses are acceptable except for the hypotheses (H2, H3, H7) that were rejected, which states) The tourist Price dimension contributes positively to the development of the city of Djanet, After Promoting tourism, it contributes positively to the development of Djanet, After the tourism Operations, it contributes positively to the development of the brand of the city of Djanet.