Management
Permanent URI for this collection
إدارة الأعمال
Browse
Browsing Management by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 73
Results Per Page
Sort Options
Item أثر حوكمة الشركات على سياسة توزيع الأرباح(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2018) مصطفى عبد السلام; إشراف الدكتور : عبد الله بن الضبأالملخص الدراسة : معرفة وقياس أثر حوكمة الشركات ، على سياسة توزيع الأرباح بشركات المساهمة . واختبار مؤشرات سهم الشركات ، من خلال إفصاح السوق المالي ، على نسبة توزيع الأرباح السنوية .الدراسة درست دور الحوكمة ، في خلق التوازن بين الإدارة التنفيذية وملاك الأسهم. من خلال التقليل من تعارض المصالح ، من خلال سياسة توزيع الأرباح سواء باتفاق أصحاب المصالح على توزيعها أو احتجازها ، حسب المركز المالي للشركة ، وتطلعاتها المستقبلية والدخول في استثمارات جديدة ، بغرض تعزيز الأرباح والحفاظ على قيمة اشركة في الأسواق المالية. مشكل الدراسة تكمن في علاقة الحوكمة بسياسات توزيع أرباح الشركات ، وأثره على التخفيف من حدة الوكالةوحفظ مصلحة كل الأطراف الشركة والإدارة والمستخدمين من جهة ، والملاك حملة الأسهم من جهة أخرى . وإخضاعها للرقابة الداخلية بالتمليك بالأسهم ، أو الرقابة الخارجية بالاقتراض من السوق المالي ، لتحقيق الشفافية والعدالة والرشادة في الإدارة وتم اعتماد المنهج الوصفي و أسلوب دراسة الحالة كما تم استخدم البرنامج Eviews للقيام بعمليات المعالجة. و أسفرت الدراسة على النتائج التالية: -لحوكمة الشركات أثر على سياسة توزيع الأرباح في الحالتين ، توزيع أو احتجاز الأرباح . -لمؤشرات سهم شركة اوريدو أثر على نسبة توزيع الأرباح السنوية . ABSTRACTThe purpose of the study: To know and measure the impact of corporate governance on the policy of distributing dividends to the shareholding companies. And the analysis of stock market indices, through the disclosure of the financial market, on the annual distribution of dividends. The study examined the role of governance, in creating a balance between executive management and shareholders. By reducing the conflict of interest, through the policy of dividend distribution, whether by the agreement of stakeholders to distribute or hold, according to the financial position of the company, and its future aspirations and the entry of new investments, to enhance profits and maintain the value of a company in the financial markets. The problem of the study lies in the relationship of governance with the policies of the distribution of corporate profits, its impact on the mitigation of the agency, and the preservation of the interest of all parties company, management and users on the one hand, and shareholders shareholders on the other. And to subject them to internal control of ownership of shares, or external control by borrowing from the financial market, to achieve transparency, justice and leadership in management. The descriptive approach and the case study method were adopted, and the Eviews program was used to perform the treatment processes. The study resulted in the following results:- Corporate governance has an impact on profit distribution policy in both cases, distribution or retention of profits. - Oridou's share indices impacted the annual dividend distribution ratio.Item تأثير أساليب القيادة على دراسة ميدانية في الصندوق الوطني لى أداء الموارد البشرية لضمان الاجتماعي – ولاية إليزي(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2019) إشراف الدكتور : سعيدات النجميالملخص تناولت هذه الدراسة أثر أساليب القيادة على أداء الموارد البشرية ، في الصندوق الوطني للضمان الاجتماعي - وكالة اليزي -، والتي هدفت إلى إظهار الأثر بين المتغيرين والعلاقة بينهما، عن طريق الوقوف على درجة تأثير أساليب القيادة على أداء الموارد البشرية، فقد تم التوصل على المستوى النظري إلى أهمية القيادة في تحسين أداء العمال وتطويرهم من أجل تحقيق أهداف المؤسسة، وأما على المستوى التطبيقي فقد تم الاعتماد على برنامج spss من خلال إعداد استبيان جمعت فيه محاور الدراسة، حيث تم توزيع الاستبيان على موظفي الصندوق، بغرض جمع المعلومات والتعرف على آراء المستجوبين حول متغيرات الدراسة، وبعد المعالجة الإحصائية تم التوصل إلى مجموعة من النتائج أهمها، وجود علاقة ارتباط طردية للأساليب القيادة على أداء الموارد البشرية وكذلك وجود تأثير بينهما، كما توصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات أهمها، تدريب الرؤساء على استخدام أسلوب قيادي فعال في توجيه وتحفيز مرؤوسيهم. ABSTRACT This study examined the effect of leadership methods on human resource performance in the National Social Security Fund for non-procedure – illizi Agency-, which aims to show the effect between the two variables and the relationship between them, by assessing the degree of influence of leadership methods on the performance of human resources. The importance of leadership in improving the performance of the workers and their development in order to achieve the objectives of the institution, but at the applied level has been based on the program spss through the preparation of a questionnaire collected the axes of the study, The questionnaire was distributed to the employees of the institution, in order to gather information and identify the opinions of the respondents about the variables of the study. After the statistical treatment, a series of results were reached, the most important of which was the existence of a direct correlation between the methods of leadership on the performance of human resources, One of the most important recommendations is to train presidents to use an effective leadership style to guide and motivate their subordinates.Item واقع إدارة الموارد البشريةفي المؤسسة العمومية للصحة الجوارية(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2019) فرحاتي محمد; إشراف الدكتور : بــــويـــهـــي محمـــــــدملخص البحث: في ظل التطور الذي يشهده القطاع العام، بعد تبني مفهوم المناجمنت العمومي الذي بهدف أساسا إلى تحسينجودة الخدمات و ترشيد النفقات العمومية، يقتضي مراجعة شاملة الوظائف المرافق العمومية وعلى رأسها وظيفةإدارة الموارد البشرية التي تمثل عصب الإدارة في الفكر الإداري الحديث، يستدعي إعادة النظر في القوانينالأساسية و التنظيمية التي تقيد تسيير المرافق العمومية وموظفيها، و إحلالها بالمنطق الاقتصادي الذي يقوم علىمجموعة من المفاهيم المتعلقة بالمنافسة من أجل استثمار القدرات والمؤهلات الموجودة لدىالعنصر البشري والذي يعد ميزة تنافسية في مفهوم إدارة الأعمال اليوم. Abstract: In light of the development of the public sector, following the adoption of the concept of public mines, which is mainly aimed at improving the quality of services and rationalizing public expenditures, requires a comprehensive review of public utilities functions, notably the function of human resources management, which is the backbone of management in modern management thinking, and calls for a review of the basic and regulatory laws that restrict the operation of public utilities and their employees, and replace them with the economic logic based on a set of concepts related to competition in order to invest the capabilities and qualifications of the human element, which It is a competitive advantage in today's business management concept.Item أثر السمات الشخصية على التوجه المقاولاتي لدى الطلبة الجامعيين(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2019) الطاهر عبدوعلي; إشراف الدكتور : النجمي سعيداتالملخص تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر السمات الشخصية على التوجه المقاولاتي لدى طلبة الماستر بالمركز الجامعي اليزي، وتكونت عينة الدراسة من ( 58) طالب وطالبة من مستوى الماستر بكلية العلوم الاقتصادية بالمركز الجامعي اليزي، وتوصلت الدراسة لمجموعة من النتائج أهمها: وجود أثر ذو دلالة إحصائية لإبعاد السمات الشخصية ( السمات والمهارات المقاولاتية) على التوجه المقاولاتي لدى طلبة الماستر بالمركز الجامعي اليزي، كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية للتوجه المقاولاتي تعزى للمتغيرات الشخصية للطلبة. Abstract This study aims to identify the impact of personal characteristics on the entrepreneurial orientation of the masters students at the illizi University Center, and the sample of the study consisted of (58) male and female students from the master’s level in the Faculty of Economic Sciences at the illizi University Center. Personal attributes (entrepreneurial attributes and skills) on the entrepreneurial orientation of master students at the illizi University Center, and there are no statistically significant differences in the entrepreneurial orientation due to the students' personal variables.Item هيكل رأس المال وإشكالية تمويل المؤسسات الاقتصادية(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2019) علواني عبد القادر; إشراف الدكتور : عبد الله بن الضبالملخص تقوم المؤسسات الاقتصادية بالمفاضلة بين مصادر مختلفة للتمويل لإختيار الأنسب منها بما يحقق التوازن بين العائد والمخاطر ويكون بأدنى تكلفة، ولن يأتي ذلك إلا بالمعرفة المسبقة لمجموع مصادر التمويل الممكنة وخصائص كل منها. لذا كانت هذه الدراسة لإبراز أهم النقاط المتعلقة بماهية هيكل رأس المال بداية بمفهومه ووضحنا الفرق بينه وبين الهيكل المالي، كما تطرقنا إلى أهم محددات هيكل رأس المال وهذا مايمكن للمؤسسات من توفير الأموال التي تحتاجها في نشاطها عن طريق مصادر متعددة. تناولنا في هذا البحث لدراسة حالة مجمع صيدال خلال الفترة 1999/2009 ، ولتحليل أثر هيكل رأس المال على التمويل بالمؤسسة محل الدراسة إعتمدنا على مجموعة من الإختبارات منها التكامل المشترك لجوهانس. ABSTRACT In this paper, we discussed the most important points concerning the structure of capital beginning with its concept and explained the difference between it and the financial structure. We also discussed the most important determinants of the capital structure. This enables organizations to provide the funds they need in their activities through multiple sources. , Which dealt in general with the methods of selecting the most appropriate funding for the institution, the institution should choose between the available sources, And choose the most suitable ones to achieve a balance between return and risk and be at the lowest cost, and this will only come with prior knowledge of the total possible sources of funding and the characteristics of each of them. It should be noted that it is necessary to estimate the cost of funds from each source in order to reach the total cost of all funds, Including the capital structure, which should be minimal in order to maximize the value of the institution and its profits and the financial structure of the most conducive to improving the financial situation, as it is many words Elements of the financial structure The risk ratio has been reduced and has become a greater opportunity in market share.Item أثر الرقابة الداخلية على جودة خدمات التأمين(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2020) عيسى زينب; إشراف الدكتور : سعيدات النجميالملخص: تهدف هذه الدراسة لمعرفة العلاقة بين الرقابة الداخلية و جودة خدمات التأمين ، و لإجابة على الإشكالية المطروحة و اختبار الفرضيات، تم الاعتماد في الجانب النظري على مختلف المصادر العلمية من مذكرات تخرج سابقة و دراسات سابقة لنفس الموضوع ، بالإضافةإلى المجلات العلمية و المصادر الأجنبية، أما الجانب التطبيقي فقد اعتمدنا على الاستبيان كأداة للتحليل و اختبار الفرضيات ،حيث تم توزيع 30 استمارة على عينة من الموظفين و الزبائن بالصندوق الجهوي للتعاون الفلاحي "ايليزي". توصلنا من خلال هذه الدراسة إلىأن الصندوق الجهوي للتعاون الفلاحي CRMA ايليزي يعتمد على الرقابة الداخلية كأداة للتسيير مختلف العمليات المحاسبية و الوقوف على الأخطاء و تصحيحها وكذا كشف نقاط القوة و الضعف في المؤسسة ،بالإضافةإلى تحسين مستوى جودة خدمات الأمين المقدمة للمتعاملين و كسب اكبر عدد ممكن من الزبائن. و قد أوردت الدراسة بعض التوصيات أهما ان العناية الفائقة بالموظفين و تكوينهم يعزز نظام الرقابة الداخلية بالمؤسسة و بالتالي تحقيق الجودة الشاملة في الخدمات المقدمة للزبائن. Résumé : Cette étude vise à découvrir la relation entre le contrôle interne et la qualité des services d'assurance, à répondre au problème posé et à tester des hypothèses. Sur le plan théorique, diverses sources scientifiques ont été utilisées à partir de notes de fin d'études antérieures et d'études antérieures sur le même sujet, en plus de revues scientifiques et de sources étrangères, soit Côté pratique, nous nous sommes appuyés sur le questionnaire comme outil d'analyse et de test d'hypothèses, puisque 30 questionnaires ont été distribués à un échantillon de salariés et clients dufonds régional Elysée de coopération agricole. A travers cette étude, nous avons conclu que le CRMA LysianeRégional Agricultural CoopérationFond s'appuie sur le contrôle interne comme outil pour mener diverses opérations comptables, identifier les erreurs et les corriger, ainsi que révéler les forces et faiblesses de l'institution, en plus d'améliorer la qualité des services de confiance fournis aux clients et de gagner le plus grand nombre Possible des clients L’étude a fait quelques recommandations, dont la plus importante est que l’attention portée aux employés et leur formation renforcent le plus d'améliorer la qualité des services de confiance fournis aux clients et de gagner le plus grand nombre Possible des clients L’étude a fait quelques recommandations, dont la plus importante est que l’attention portée aux employés et leur formation renforcent le système de contrôle interne de l’institution et garantissent ainsi une qualité globale des services fournis aux clients.Item أثر تفويض السلطة على الأداء الوظيفي لدى العاملين في القطاع العمومي(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2020) قرزومحــــــــــــمد; إشراف الدكتور : سعيدات النجميملخص : تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير تفويض السلطة على الأداء الوظيفي في القطاع العامبحيث كانت المديرية الولائية للضرائب لولاية إليزيكنموذج وفهم أفضل لهذه الدراسة ، وقد تناولتهفيدراستي من الجانب النظري و التطبيقي ، وكانت مشكلة الدراسة: - هل يؤثر تفويض السلطات على الأداء الوظيفي للعاملين في القطاع العمومي ؟ وفي الاخيرحققت الدراسة النتائج التالية:عملية تفويض السلطة لها تأثير كبير على الأداء الوظيفي ؛تميل المديرية الولائية للضرائب إيليزي نحو تفويض عملية السلطةإلى ابعد حد ؛ يلعب تفويض السلطة دورًا رئيسيًا في تحسين الأداء الوظيفي من خلال :رفع معنويات الموظفين؛ تحفيز العمال على التخطيط لوقتهم لإنجاز مهامهم بشكل أفضل؛ التعجيل بإنجاز العمل والقضاء على المركزية في صنع القرار. Abstract : This study aims to identify the impact of delegation of authority on job performance in the public sector. For a better understanding of this topic, the General Directorate of Taxes of the State of Illizi was taken as a model. My study has dealt with the theoretical and practical aspect of the following problem : - Does delegation of authority affect the job performance of workers in the public sector? Finally, it achieved the following results :The process of delegating authority has a major impact on job performance ؛ The State Administration of Taxesof lllizi has a tendency to delegate the authority process to the greatest extent ؛ Delegation of authority plays a major role in improving job performance by:Raise employee morale ؛ Motivating workers to plan their time to accomplish their tasks better ؛ Acceleration of work completion and the elimination of centralization in decision-making.Item أثر سياسات إدارة الموارد البشرية في تحسين أداء العاملين في الإدارات العمومية(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2020) بن عمر عبد القادرملخص : تهدف هذه الدراسة الى معرفة اهم سياسات إدارة الموارد البشرية، واهميتها، وكيفية اعدادها ومدى تأثيرها على أداء العاملين في المؤسسة، حيث قمنا بتسميم استبيان وتم اختباره على عينة مكونة من 50 موظف من مديرية الإدارة المحلية ايليزي، وقد تم تحليل نتائج هاته الدراسة باستعمال البرنامج الاحصائي SPSS22، عن طريق اجراء عدة أساليب واختبارات، وقد اشارت النتائج الى ان القطاع العمومي لم يحظى بإهتمام كبير من طرف الباحثين بحكم إيديولوجية نظامه المغلق مقارنة بالقطاع الخاص، كما ان هناك مركزية في اعداد سياسات إدارة الموارد البشرية متمثلة في اللوائح والقوانين الحكومية على غرار القانون العام للوظيفة العمومية،الا ان واقعها يبقى بعيد كل البعد عن ما هو متعارف عليه في هذا الاطار من ناحية، والتطور الكبير الذي شهدته الإدارة الحديثة من ناحية اخرى، مما اثر سلبا على أداء الموارد البشرية واضعف دوافعها للعمل. Abstract: This study aims to know the most important policies of human resources management, their importance, how to prepare them and the extent of their impact on the performance of the employees in the institution, where we created a questionnaire and it was tested on a sample of 50 employees from the illizi Local Administration Directorate, and the results of this study were analyzed using the statistical program SPSS22, by conducting several methods and tests, and the results indicated that the public sector did not receive much interest on the part of researchers by virtue of the ideology of its closed system compared to the private sector, and there is also centralization in preparing human resource management policies represented in government regulations and laws similar to the public law For the public office, but its reality remains a far cry from what is known in this context on the one hand, and the great development witnessed by modern management on the other hand, which negatively affected the performance of human resources and weakened their motivation to work.Item أثر تطبيق المسؤولية الاجتماعية على أداء الموارد البشرية في المؤسسات الاقتصادية(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2020) منصوري خديجة الكبرى; إشراف الدكتور : ستي سيدأحمدملخص هدفت هذه الدراسة إلي توضيح أثر المسؤولية الاجتماعية علي أداء الموارد البشرية لمؤسسة CNAS من خلال دراسة ممارسات المسؤولية الاجتماعية اتجاه الموارد البشرية للمؤسسة قيد الدراسة وتوضيح أثرها علي أدائهم بدراسة عينة عشوائية من مجتمع الدراسة التي قدر عددها ب (60) موظف من مختلف مستويات المؤسسة ولتحقيق هدف هذه الدراسة تم الاعتماد على نموذج الانحدار الخطي البسيط والمتعدد، باستخدام برنامج SPSS V25 توصلت الدراسة لوجود أثر ايجابي لتطبيق المسؤولية الاجتماعية علي أداء الموارد البشرية . Résumé Cette étude visait à démontrer l'impact de la responsabilité sociétale sur la performance des ressources humaines de la Fondation CNAS en étudiant les pratiques de responsabilité sociétale envers les ressources humaines de l'établissement étudié et son impact sur leur performance en étudiant un échantillon aléatoire des population étudiée dont le nombre est de (60) échantillons provenant de différents niveaux de l'institution et pour atteindre un objectif Cette étude était basée sur le modèle de régression linéaire simple et multiple, en utilisant le programme SPSS V25. la performance des ressources humaines.Item إدارة المسار الوظيفي ودوره في تحسين أداء العاملين(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2020) بالحسن إيمان; إشراف الدكتور : بوضياف عبد اللطيف عمرملخص : هدفت هذه الدراسة إلى توضيح دور الذي تلعبه إدارة الموارد البشرية في تسيير وإدارة المسار الوظيفي للموظف داخل المؤسسة بدأ دخوله للمؤسسة نهاية بتقاعد ,ومدي تأثير هذه الإدارة على تحسين أداء العاملين. حيث قمنا بالإستعانةبالإستبيان كأداة لدراسة دور إدارة المسار الوظيفي في تقييم أداء العاملين داخل المؤسسة الوطنية لصناعة الإسمنت الوحدة التجارية –تقرت- حيث تم طرح 30 إستبانهوإستخدمنا في إجراء تحليل الإنحدار الخطي (البسيط، المتعدد)، وتمت المعالجة باستخدام البرنامج الإحصائيspss v26. وقد توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج أهمها وجود علاقة تأثير ذات دلالة إحصائية لإدارة المسار الوظيفي أبعاده المختلفة داخل المؤسسة محل الدراسة ,ظرورةإهتمام المؤسسات القطاع العمومي بإدارة المسار الوظيفي في تنمية مواردها البشرية في مختلف مراحل إدارة المسار الوظيفي. الكلمات المفتاحية: إدارة المسار, تقييم أداء, المورد البشرية, سلم الوظيفي, الترقية, التوظيف,نمودجالإنحدار الخطي (البسيط.المتعدد)... Résumé Cette étude visait à clarifier le rôle que joue la direction des ressources humaines dans la gestion et la gestion du cheminement de carrière du salarié au sein de l'organisation, dont l'entrée dans l'organisation a commencé à la fin de la retraite, et l'étendue de l’impact de cette administration sur l’amélioration des performances des salariés. Où nous avons utilisé le questionnaire comme outil pour étudier le rôle de la gestion de cheminement de carrière dans l'évaluation de la performance des employés au sein de la National CementIndustry Corporation - l'unité commerciale - où 30 questionnaires ont été posés et nous avons utilisé pour mener une analyse de régression linéaire (simple, multiple), et le traitement a été effectué à l'aide du programme statistique spss v26. L'étude a abouti à un ensemble de résultats dont le plus important est l'existence d'une relation d'impact statistiquement significative pour gérer le parcours professionnel avec ses différentes dimensions au sein de l'institution étudiée, la nécessité pour les institutions du secteur public de prêter attention à la gestion des parcours professionnels dans le développement de leurs ressources humaines aux différentes étapes de la gestion des parcours professionnels Mots clés: gestion de parcours.évalution de la preformance ressources humaines.échelle de carriére.promotion.carriére ...Item أثر جودة الخدمة التأمينية على رضا الزبون(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2020) خـرخاش سليــم; إشراف الدكتور : بن الضب عبد اللهالملخص: إن الهدف الأساسي لمعالجة هذا الموضوع هو تقديم إطار نظري يحدد ويعرف مختلف المفاهيم المتعلقة بالجودة وبجودة الخدمة، بالإضافة إلى التطرق إلى رضا الزبون وطرق قياسه ، من جهة لإحصاء هذه الطرق ومن جهة أخرى لمعرفة درجة (رضا/ عدم رضا) الزبون عن الخدمات التي يقدمها صندوق التأمين، وبالتالي إيجاد الأساليب والأدوات الكفيلة بتحسين ذاك الشعور المتراكم لدى الزبون (الرضا / عدم الرضا)، وحاولنا في الدراسة الميدانية دراسة رضا الزبون عن جودة الخدمات المقدمة من طرف الصندوق الوطني للتعاون الفلاحي إيليزي، وقد تبين من خلال الدراسة أن تقييم الزبائن لجودة الخدمات من خلال المؤشرات الخاصة بالتقييم تختلف من زبون لآخر، باستعمال نموذج علمي وعملي لقياس الجودة ''SERVPERF" الكلمات المفتاحية: جودة الخدمات، خدمات التأمين، رضا الزبائن، مستوى الرضا، نماذج الجودة. Résume : L'objectif principal de résoudre ce problème est de fournir un cadre théorique qui identifie et définit les différents concepts de qualité et de la qualité du service, en plus de répondre la satisfaction du client et les méthodes de mesure de la satisfaction, d'une part pour compter ces méthodes et d'autre part pour connaître le degré de (satisfaction / d’insatisfaction) de la clientèle des services fournis par le Fonds d'assurance , trouvant ainsi des méthodes et des outils pour améliorer ce sentiment accumulé le client (satisfaction / insatisfaction), et nous avons essayé dans l'étude de l'étude sur le terrain de la satisfaction des clients avec la qualité des services fournis par la Caisse Nationale de mutualité agricole Saida du par l'étude que les clients agricoles, il a été démontré d'évaluer la qualité des services par la Les indicateurs d'évaluation diffèrent d'un client à l'autre ,utiliser un modèle scientifique et pratique pour mesurer la qualité'' SERVPERF''Item تأثير النماذج القيادية على آداء الموظفين والعاملين(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2020) بلمبروك ربيعة; إشراف الدكتور : مسعودي عليالملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفةمدى أهمية النماذج القيادية وتأثيرها على آداء الموظفين والعاملين، حيث اتضح بعد الاطلاع على مختلف الجوانب النظرية المتعلقة بموضوع الدراسة ان للقيادة دور كبيرة في التأثير على الأداء لدى العاملين، وبعد القيام بعملية تحليل البيانات المجمعة من مفردات عينة الدراسة وإجراء مختلف الاختبارات الإحصائية الملائمة بالاعتماد على برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعيةSPSS، أظهرت النتائج أن النموذج الأوتوقراطي يطبق بنسبة كبيرةفي المؤسسات الجزائرية بصفة عامة ومديرية مسح الأراضي بشكل أخص في تأثيره على آداء الموظفين. Abstract: This studyaims to indicate the importance of leadership models and their impact on the performance of staff and staff, as itbecameclearafterlookingatvarioustheoretical aspects related to the subject of the study that leadership has a significantrole in influencing performance in employees, and afteranalysing the data collectedfrom the vocabulary of the studysample and conductingvariousappropriatestatistical tests based on the spssstatistical package program, the resultsshowedthat the autocratic model solves a large proportion in Algerian institutions in general and the Directorate of Land Survey in particular in its impact on performance Staff.Item دور السياحة في التنمية الاقتصادية المحلية(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2020) اساك وقافي الزهرة; إشراف الدكتور : ميدون الياسItem أثر الرضـــا الوظيفـــي على أداء الأفراد في المؤسســةالإقتصادية(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2020) بن عبد الرحمن سمية; إشراف الدكتور : بويهي محمدملخص المذكرة جاء هذا الموضوع في عرض الإطار النظري للرضا الوظيفي بهدف التعرف على أثر الرضا الوظيفي على أداء الأفراد في المؤسسة،فالرضا الوظيفي يعني الاستجابة الشعورية لللأفراد اتجاه جوانب عمله و هو يكتسي أهمية بالغة في المؤسسةعلى إشباعه حاجات و رغبات الأفراد المختلفة،و يحتوي على مجموعة عناصر الثقافة التنظيمية كما انه يتأثر بالعوامل التنظيمية و الشخصية و الظروف المحيطة به و التي تعتبر من اهم العوامل التي تتحكم في رضاهم الوظيفي . اما الأداء الوظيفي فهو إنتاجية الفرد في المؤسسة و من أهم أهدافها لذا فهو يحتاج لإدارته بهدف الربط بين الأهداف المؤسسة و أهداف الفرد ،و تقييمه يكون وفق طرق مختلفة للوصول الى نقاط القوة و الضعف كما انه يتحدد بالثقافة التنظيمية و الحوافز والدوافع و الرضا الوظيفي. من هذه الدراسة نستنتج ان أهم مهام المؤسسة الربط بين القيام بالأداء المطلوب من الأفراد و إشباع حاجاتهم و يكون ذلك بخلق نظام تحفيزي و توفير أهم عناصر التي توفر الرضا الوظيفي لتوجيه الأفراد نحو الهدف المراد الوصول اليه.و منه نجد ان نجاح المؤسسات يتوقف على مدى تأثيرها على الأداء الوظيفي بكفاءة و فعالية لرفع أدائها التنظيمي عن طريق الرضا الوظيفي الذي يعد أهم عوامل نجاح المؤسسة. ABSTRAT This topic came in the presentation of the theoretical framework of job satisfaction with the aim of identifying the effect of job satisfaction on the performance of individuals in the organization. Elements of organizational culture, as it is affected by organizational and personal factors and the circumstances surrounding it, which are among the most important factors that control their job satisfaction. As for job performance, it is the productivity of the individual in the organization and one of its most important goals, so it needs to be managed with the aim of linking the institution’s goals with the individual’s goals, and its evaluation is according to different methods to reach strengths and weaknesses, as it is determined by the organizational culture, incentives, motives and job satisfaction. From this study we conclude that the most important task of the institution is to link the performance of the individuals required to satisfy their needs, and that is by creating a motivational system and providing the most important elements that provide job satisfaction to guide individuals towards the goal they want to reach. On the job performance efficiently and effectively to raise its organizational performance through job satisfaction, which is the most important factor in the success of the organization.Item دور التدريب في زيادة الكفاءة الإنتاجية للعاملين(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار إليزي معهد العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير, 2021) رحاب بوزقاق; إشراف الدكتور : محمد الشريف الأمينالملخص تهدف هذه الدراسة إلى تحديد دور التدريب بأبعاده الثلاثة المتمثلة في (الأثر والتعيين، الاحتياجات التدريبية، البرامج التدريبية) في زيادة الكفاءة الإنتاجية للعاملين لدى عينة من عمال شركة الكهرباء والطاقات المتجددة بولاية إليزي، ولتحقيق هذا الهدف تم توزيع استبانةالدراسة على عينة مكونة من 40 عامل وقد تمت معالجته بواسطة برنامج (SPSS V.26) واختبار نموذج الدراسة وفرضياته بواسطة نموذج الانحدار الخطي البسيط، خلصت الدراسة إلىعدة نتائج أهمها وجود أثر موجب ذو دلالة إحصائية لدور التدريب بأبعاده في زيادة الكفاءة الإنتاجية للعاملين بالمؤسسة قيد الدراسة. Abstract This study aimed to define the role of training in its three dimensions represented in (impact and appointment, training needs, training programs) in increasing the productive efficiency of the workers of a sample of the workers of the Electricity and Renewable Energies Company in Illizi State, and to achieve this goal, the study questionnaire was distributed to a sample of 40 workers It was dealt with by the (SPSS V.26) program, and the study model and its hypotheses were tested by the simple linear regression model. The study concluded several results, the most important of which is the existence of a statistically significant positive effect of the role of training in its dimensions in increasing the productive efficiency of the workers of the institution under study.Item أثر التسويق الريادي في تحقيق التنمية السياحية(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2021) الياس يمينة; إشراف الدكتور : الأمين محمد الشريفملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى البحث عن إمكانية تحقيق التنمية السياحية عن طريق التسويق الريادي الذي يعتبر طريقة جديدة ومبتكرة في مجال التسويق، عن طريق التركيز على الإبداع وعلى العميل وخلق القيمة واقتناص الفرص وذلك من أجل تحقيق التنمية السياحية، وإبراز العلاقة بين متغيرات الدراسة من خلال مجتمع الدراسة، ومن أجل تحقيق هدف الدراسة تم الاعتماد على أداة (الاستبيان) وعلى المنهج الوصفي والتحليلي إذ وزعت30 استمارة استبيان على مختلف الوكالات السياحية بكل من ولاية جانت و إيليزي من أجل تحليل الإجابات تم استخدام نموذج الانحدار الخطي البسيط بواسطة برنامج (SPSS-V26)،وقد توصلت إلى وجود علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية بين التسويق الريادي والتنمية السياحية. Abstract: The following study aims to search about the possibillty of achiving tourism development through Entrepreneurial Marketing ,which is considered as a new method in the fielod of by focusing on creativty, on the customer, creating value and sizing opportunities , in order to achieve tourism development, which is represented in the strategic plans and programs aimed at achiving the optimal use of the available tourism potentials and resources, Amodel has been identified through which variable are studied, and new hypotheses are formulated that stem from the main hypothesis of this study.Weadopted the kuestionnaire and the descriptive analytical method 30 kuestionnaires were distributed to various tiurism agencies in the states of Djanet and Illiziin order to analayze the answers, a simpl linear regression model was used by.program)SPSS-V26( program we have found a significant relationship between entrepreuril marketing and tourism.Item البرامج التدريبية السياحية وأثرها على أداء العاملين(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2021) كرامة عبد المالك; إشراف الدكتور : بوضياف عبد اللطيف عمرالملخص هدفت هذه الدارسة إلى التعرف على دور التدريب في تحسين أداء العاملين في المؤسسات، حيث كان الجانب التطبيقي على مستوى الوكالات السياحية لولاية إليزي وجانت، اعتمد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي والمنهج التحليلي في جمع المعطيات والبيانات المتعلقة بظاهرة موضوع البحث، ولتحقيق هذا الهدف استخدمنا الاستبيان كأداة للدراسة وتم توزيع استمارة الاستبيان داخل الوكالات على عينة قدرها 30عامل، وقد اعتمدنا في تحليل بيانات الاستبيان على برنامج (spss) ولإختبار الفرضيات قمنا بإستعمال المتوسطات الحسابية، ومعاملات الإرتباط والإنحدار الخطي البسيط وغيرها من الأدوات الإحصائية، كما تم إثبات وجود علاقة بين متغيرات الدراسة. وفي الاخير خلصت الدراسة إلى أن التدريب هدفه إزالة جوانب الضعف والقصور في أداء العاملين ويساعد على تحسين الانضباط والسلوك بدرجة كبيرة، إذا يمثل الركيزة الأساسية في تطوير وترشيد أداء القوى العاملة. . Abstract: . This study aimed to identify the role of training in improving the performance of institutional workers, where the applied aspect took place at the level of tourism agencies of the state of illizi and Djanet, in this study we relied on the descriptive analytical approach in collecting data on the phenomenon of the subject of research, and to achieve this goal we used the questionnaire as a tool for study and the questionnaire form was distributed within the agencies on a sample of 30 employees, and we relied in the analysis of questionnaire data on the social science statistical package program (spss) and to test the assumptions used by us has been proven to be a relationship between variables Study. In the end, the study concluded that training aims to eliminate weaknesses and underperformance of workers and helps to significantly improve discipline and behaviour, hence it is the main pillar in the development and rationalization of the performance of the workforce.Item دور المسؤولية الاجتماعية للشركات في تحقيق الولاء لعلامتها التجارية -(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير, 2021) إنشراح شندر; إشراف الدكتور : خيثر شينملخص الدراسة: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر المسؤولية الاجتماعية في تحقيق الولاء للعلامة التجارية وذلك من خلال تبيان مفهوم المسؤولية الاجتماعية وإبراز أهميتها وأهدافها وأيضا مفهوم الولاء للعلامة التجارية، واعتمدت دراستنا على إستبيان تضمن أسئلة متعلقة بأربعة أبعاد ( اقتصادي، بيئي، أخلاقي، خيري) حيث تم توزيع 120 إستمارة على عينة على مستهلكي العلامة التجارية- الصومام، أما في تحليل بيان الاستبياناستخدمنا برنامج الحزمة الإحصائيةSPSS الإصدار 26. و تم التوصل من خلال هذه الدراسة إلى وجود أثر إيجابي للمسؤولية الإجتماعيةفي تحقيق الولاء للعلامة التجارية. abstract: This study aims to identify the impact of social responsibility in achieving brand loyalty by identifying the concept of Social Responsibility and highlighting its importance and objectives, as well as the concept of brand loyalty and mentioning its types and dimensions and highlighting its levels. this is in terms of the theoretical side. in the Applied side, our study relied on a questionnaire that included questions related to four dimensions (economic, environmental, ethical, charitable), where 100 forms were distributed to a sample of consumers of the brand - al-soumam. we relied on the analysis of the questionnaire data on the statistical package program SPSS version 26. This study found a positive impact of social responsibility on brand loyalty.Item دور الوكالة الوطنية لدعم تشغيل الشباب ANSEJ في زيادة برامج التشغيل(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار إليزي معهد العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير, 2022) معطالله صــــالح; إشراف الدكتور : عبد اللطيف عمر بوضيافملخص: هدفت الدراسة للتعرف على دور الوكالة الوطنية لدعم وتشغيل الشباب في زيادة برامج التشغيل، وذلك من خلال دراسة حالة للوكالة الوطنية لدعم تشغيل الشباب فرع ولاية غرداية، انطلاقا من طبيعة مشكلة الدراسة وأهدافها وفرضياتها والمعلومات المراد الحصول عليها للتعرف على دور الوكالة الوطنية لدعم وتشغيل الشباب في زيادة التشغيل في ولاية غرداية للفترة الممتدة من (2012- 2020)،حيث تم لاحقا تغير اسم الوكالة الوطنية لدعم الشباب( ANSEJ) الى الوكالة الوطنية لدعم و تنمية المقاولاتية ( ANADE). تم الاعتماد على المنهج الوصفي و التحليلي، إذ عملنا على عرض المعطيات وتحليلها لنخلص في النهاية إلى جملة من الملاحظات والنتائج بشأن الفرضيات وكذا التساؤلات المطروحة. خلصت الدراسة لمجموع من النتائج أبرزها: - إن خدمات المرافقة المقاولاتية التي تقدمها الوكالة لأصحاب المشاريع تبدأ منذ ظهور فكرة المشروع إلى غاية تجسيده حيث يستفيد حامل المشروع من إرشادات وتوجيهات المرافق بالإضافة إلى الإعانات المالية والامتيازات الجبائية والشبه الجبائية. - إن الوكالة الوطنية لدعم تشغيل الشباب وما تقدمه من مرافقة دور كبير في دعم وتنمية المؤسسات الصغيرة والمتوسطة وذلك بالنظر إلى عدد المشاريع المستحدثة في إطار هذا الجهاز على الرغم من النقائص التي يعرفها. - ساهمت المقاولات المستحدثة في إطار جهاز الوكالة الوطنية لدعم تشغيل الشباب في خلق مناصب عمل والتقليل من البطالة وبالتالي تحقيق التنمية المحلية. Abstract: This study aimed to identify the role of the National Agency for Youth Support and Employment in increasing employment programs, through a case study of the National Agency for Youth Employment Support, Ghardaia state branch, based on the nature of the study’s problem, objectives, hypotheses and information to be obtained to identify the role of the National Agency for Youth Support and Employment in increasing employment In the state of Ghardaia for the period from (2012-2020), the descriptive and analytical approach was relied upon, as we worked on presenting and analyzing the data, in the end, to arrive at a set of observations and results regarding the hypotheses as well as the questions raised. The study concluded with a set of results, most notably: - The contracting escort services provided by the agency to project owners start from the emergence of the project idea until its realization, where the project holder benefits from the instructions and directives of the facilities, in addition to financial subsidies and tax and semi-tax privileges. - The National Agency for Youth Employment Support and the accompanying it provides have a great role in supporting and developing small and medium enterprises, given the number of projects created within the framework of this body, despite the shortcomings it knows. - The companies created within the framework of the National Agency for Supporting Youth Employment contributed to creating jobs, reducing unemployment, and thus achieving local development.Item مساهمة الاستثمار في راس المال البشري على تعزيز الاداء التنافسي في الشركة الاقتصادية(المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار إليزي معهد العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير, 2022) قروز وداد; إشراف الدكتور : مسعودي عليملخص الدراسة لرأس المال البشري أهمية كبيرة في الاقتصاد العالمي حيث أصبح من أكثر العناصر الواجب الاستثمار فيها، وهذا ما جعل الشركات تسعى إلى الاستثمار فيه والاستفادة منه، بما يؤمن لها فرص لتحقيق الميزة التنافسية والاستمرار في نشاطها. وقد جاءت هذه الدراسة بهدف معرفة أثر الاستثمار في رأس المال البشري على تعزيز الأداء التنافسي في الشركة الاقتصادية. وذلك بدراسة حالة شركة توزيع الكهرباء والغاز ولاية إيليزي، حيث تم إعداد استبيان ووزع على موظفين هذه الأخيرة، ومن ثم معالجة البيانات والمعلومات ببرنامج SPSS . اعتمدت الدراسة المنهجين التحليلي و الوصفي. وتوصلت الدراسة إلى أن رأس المال البشري أحد أهم وسائل تعزيز الأداء التنافسي في الشركات أو المنظمات الحديثة ولا غنى لهذه الشركات أو المنظمات من اللجوء إلى الاستثمار في رأس المال البشري بغرض تدعيم عملية تعزيز الأداء، تسمح الكفاءة البشرية بتحقيق الرؤية الشمولية للشركة من خلال تشخيص العوامل الداخلية والخارجية لها، الاستثمار في رأس المال البشري أمر محتوم على الشركات لا يمكن تجاهله، تتبنى شركة توزيع الكهرباء والغاز محل الدراسة فكرة الاستثمار في رأس المال البشري. تهتم الشركة محل الدراسة بتحسين أدائها التنافسي. Study Summary Human capital has gained significant importance in the global economy, becoming one of the most critical assets to invest in. This has prompted companies to seek investment and benefit from it, thereby securing competitive advantages and ensuring their continued operations. This study aims to investigate the impact of investing in human capital on enhancing the competitive performance of economic entities. A case study was conducted on the Electricity and Gas Distribution Company in Illizi, where a questionnaire was distributed to employees. The collected data was then analyzed using SPSS software, employing both analytical and descriptive methods. The study found that human capital is a cornerstone for enhancing competitive performance in modern companies and organizations. These entities cannot afford to neglect investing in human capital to bolster their performance. Human competence enables the company to achieve its overall vision by diagnosing internal and external factors. Investment in human capital is imperative for companies, and the Electricity and Gas Distribution Company under study has adopted this approach. The company is keen on improving its competitive performance.