واقع تطبيق عمليات توليد المعرفة بالمؤسسات الاقتصادية

Loading...
Thumbnail Image

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

المركز الجامعي المقاوم الشيخ أمود بن مختار – إيليزي معهد العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير

Abstract

الملخص: تهدف هذه الدراسة لمعرفة واقع تطبيق عمليات توليد المعرفة بالمؤسسات الاقتصادية في جذب الموظفين و كسب ولائهم، بالأخص عناصر القادة الشركة أو المؤسسة التي تعتر من أهم العوامل المؤثرة في الزبائن و الموظفين تمثل مجتمع الدراسة في شركة الكهرباء و الغاز لولاية إليزي استخدام الاستبيان كأداة جمع البيانات وزعت على عينة الدراسة وتم استخدامالمنهج الكمي لاختبار الفرضيات. تم الاعتماد على المنهج الوصفي فيما يخص الإطار النظري باعتباره مناسبا لجمع الحقائق و التعريف بمختلف المفاهيم ذات الصلة بالموضوع، بينما تم إتباع الاستبيان ونتائج SPSS فيما يخص الجانب الميداني وذلك من خلال إسقاط الدراسة النظرية على الشركة الكهرباء و الغاز لولاية إليزي من اجل معرفة مدى ممارسة المعرفة و توليدها. وتوصلت الدراسة إلىأن توليد المعرفة لمؤسسات الاقتصادية تلعب دورا هاما في كسب ولاء الزبون و الموظف وتعمل المؤسسات الاقتصادية على تطوير خدماتها و تمية العلاقة بينها و بين زبائنها فطريقة التعامل معها من المعايير المهمة لبناء علاقة قوية ومستمرة بشكل يحقق الولاء للزبائن. Abstract: This study aims to know the reality of applying knowledge generation processes in attracting employees and gaining their loyalty, especially the elements of the leaders of the company or institution, which is considered one of the most important factors influencing customers and employees. The study population is represented in the Electricity and Gas Company of the state of Illizi. The use of the questionnaire as a data collection tool was distributed to a sample. The study used a quantitative approach to test the hypotheses. The descriptive approach was relied upon with regard to the theoretical framework as it is appropriate for collecting facts and introducing the various concepts related to the subject, while the questionnaire and the results of SPSS were followed regarding the field aspect, by projecting the theoretical study on the electricity and gas company of the state of Illizi in order to know the extent of knowledge practice. Generating it The study concluded that generating knowledge for economic institutions plays an important role in gaining customer and employee loyalty. Economic institutions work to develop their services and develop the relationship between them and their customers. The way they deal with them is an important criteria for building a strong and continuous relationship in a way that achieves customer loyalty.

Description

الكلمات المفتاحية : توليد المعرفة ، المؤسسات الاقتصادية ، الشركة الكهرباء و الغاز لولاية إليزي

Keywords

Citation

Collections